Tradiční akce České lékárnické komory (ČLnK), Den lékáren, letos připadá na čtvrtek 21. června. „Co to znamená být lékárníkem“ – takové je ústřední téma letošního ročníku. Jeho cílem je přiblížit profesi lékárníka veřejnosti, podrobně vysvětlit, co je náplní jeho práce, jaké jsou jeho kompetence a proč je tato profese v mnoha ohledech nenahraditelná.
Praha, 14. června 2018 – S profesí lékárníka se během svého života už potkal snad každý. Do lékárny totiž míří nejen kroky nemocných, ale i těch, které nic netrápí a do lékárny si zajdou třeba pro vitamíny, přípravky pro děti či kosmetiku. Zkrátka, lékárna už dnes není jen místem, kde vám člověk v bílém plášti stroze vydá lék na recept. Lékárníci v dnešní době v mnohém doplňují lékaře, radí návštěvníkům nejen s výběrem léků, ale i se správným dávkováním či nežádoucími lékovými interakcemi a hrají tak důležitou roli v celkovém systému odborné péče o pacienta. Zejména starší lidé mnohdy vyžadují více času i pozornosti a lékárník by je měl trpělivě vyslechnout a vše podstatné jim pečlivě vysvětlit.
Málokdo si možná uvědomuje, že povolání lékárníka je spojeno s velkou mírou zodpovědnosti. Znalost léků a jejich správného užívání musí být opravdu precizní, proto také budoucí magistři studují pět let na vysoké škole. Farmaceutické fakulty jsou v České republice pouze dvě – v Brně a Hradci Králové a o studium na nich je veliký zájem. „Letos hovoříme v souvislosti s Dnem lékáren přímo o profesi lékárníka nejen proto, že chceme podpořit prestiž našeho povolání. Rádi bychom lidem také ukázali, jak důležitý je osobní kontakt lékárníka s pacientem a proč je v jejich zájmu daleko bezpečnější fyzická návštěva lékárny než nákup přes nejrůznější e-shopy,“ říká PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident České lékárnické komory.
Farmaceutická péče o pacienta je v České republice nadstandardní, lékárník je odborník, který je spolu s lékařem spoluzodpovědný za lékovou terapii pacienta. Kromě odborných znalostí by měl být zároveň vybaven značnou dávkou empatie.
Lékárníci si pro své pacienty připravili na Den lékáren nejen edukativní letáčky a drobné dárky, ale také speciální informace v sekci pacientského webu www.lekarnickekapky.cz/denlekaren.
Více o lékárnících najdete také zde: http://www.lekarnickekapky.cz/lekarnici/ .
Česká lékárnická komora dbá, aby její členové vykonávali své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony a řády komory. Zaručuje odbornost svých členů a potvrzuje splnění podmínek k výkonu lékárnického povolání. Posuzuje a hájí práva a profesní zájmy svých členů, stejně tak chrání jejich profesní čest.
NA CO MÁTE V LÉKÁRNÁCH PRÁVO?
- Na slušné, ohleduplné a příjemné chování personálu.
- Na přiměřené soukromí. Nikdo vás nemůže nutit mluvit o citlivých otázkách v přítomnosti dalších osob.
- Znát jméno zdravotníka, který se vám věnuje. Každý lékárník i farmaceutický asistent musí být označen jmenovkou s pracovním zařazením.
- Na výdej či objednání léku dle receptu nebo vašeho přání, pokud je to možné.
- Na návrh dalšího postupu (náhradní lék, odeslání zpět k lékaři apod.) v případě nedostupnosti léku (např. v případě ukončení výroby, registrace, výpadku apod.).
- Na ověření a doplnění neúplného listinného receptu, je-li to možné, abyste nemuseli absolvovat další cestu do ordinace a lékárny.
- Na poskytnutí základní informace o vydávaném léku.
- Na srozumitelnou a přiměřenou odpověď na otázku o účinku, složení, užívání, nežádoucím účinku či vzájemném ovlivňování se léků.
- Na zhotovení nebo zajištění individuálně připravovaného léku, případně informaci, která lékárna toto léčivo připraví.
- Na svobodnou volbu lékárny dle vlastního uvážení.